Součástí předškolního vzdělávání je i rozvoj grafomotoriky dětí - jako příprava na psaní ve škole.
Předpokladem úspěšného osvojení psaní je, aby dítě vytvořilo správný špetkový úchop a aby byla ruka dostatečně uvolněná.
Ve všech třídách mají učitelé zpracován plán rozvoje grafomotoriky, podle kterého s dětmi pravidelně pracují. Jedná se o systém grafomotorických uvolňovacích cviků - rovné čáry, obloučky, zuby, smyčky..., které mají danou posloupnost.
Děti kreslí tužkou či pastelkami na větší formáty a postupně cviky zmenšují, uvolňují rameno, loket a zápěstí. Kreslíme nejprve v prostoru prstem, ve stoje na svislé ploše, ve stoje na vodorovné ploše a poté v sedě u stolečku.
Kolem pátého roku je potřeba, aby ruka byla vyhraněná a uvolněná, aby dítě dokázalo držet tužku správně ve třech prstech a netlačilo na ni.
Jak mohou pomoci rodiče?
Ve chvílích, kdy si dítě doma kreslí, mohou rodiče na děti dohlédnout a úchop zkontrolovat, příp.pomoci dětem nesprávný úchop opravit. Je důležité nezapomínat i na správné sezení u stolu.
Ukázka správného úchopu - viz obrázek.